fbpx
Kardio trénink na strojích? Ženy, nebojte se eliptikalu!

Kardio trénink na strojích? Ženy, nebojte se eliptikalu!

Na kardio trénink nepotřebujete zase tak nic moc speciálního. Stačí nazout tenisky a na půl hodiny vyběhnout. Doba je však taková, že většina lidí raději cvičí ve fitku. A ještě si tam někdy vybírají stroje, které vlastně procvičí jen část těla. Přitom skoro v každém fitku stojí, trochu opomínaný, eliptikal.

Tip: Proč si na eliptical začátečnice netroufají? Obvykle mají strach z koordinace pohybu. Zpočátku může být opravdu trochu složité naučit se správný pohyb, avšak jakmile jednou pochopíte, čím jak pohybovat, půjde to samo. A pokud si netroufáte, domluvte si jednu hodinu s fitness trenérkou, která vám poradí.

Nemůžeme s jistotou tvrdit, že eliptikal je to nejlepší, co můžete pro své tělo udělat. Nejjednodušší by totiž doopravdy bylo nazout tenisky a jít se proběhnout, nebo se pravidelně věnovat lehkému joggingu a hodně chodit. I časově je běh či chůze mnohem úspornější. Cestou z práce se tři zastávky projdete pěšky, nebo dojedete domů a na půl hodiny si skočíte zaběhat. Fitko vám většinou zabere aspoň dvě hodiny. Půl hodiny se v MHD trmácíte tam, hodinu cvičíte a další půl hodiny trvá cesta zpátky. Má takové cvičení smysl?

Orbitrek pro relaxaci a kardio
Eliptický trenažér můžete využít také pro rehabilitační účely. Často jsou eliptické trenažéry využívány například pro relaxaci. Prostě nastoupíte a jedete!

Fitko samozřejmě má i své výhody – například tam nejste závislí na počasí. Někdo navíc žije v centru města, kde prostě nemá hezký park na běhání. Pokud to ale jde, měli byste jej kombinovat s venkovními aktivitami. A když už se do fitness centra vydáte, vyberte si správný stroj.

Krosový trenažér? Na ten si netroufnu

Většina žen, které s fitness začínají nebo mají nadváhu, si na crossový trenažér neboli eliptical netroufnou. Zvolí raději rotoped či běhací pás, jež jsou sice fajn, ale nezapojují horní polovinu těla. U žen bývají problematické především oblasti zadečku, bříška či stehen, nicméně to neznamená, že není potřeba procvičovat celé tělo. Když už se rozhodnete cvičit, cvičte pořádně. Existují navíc vychytávky jako BetterBelly, které vám pomohou zhubnout i bříško při cvičení na běhacím pásu či schodovém trenažéru, nicméně jste pak trochu limitovaní – připoutaní kabelem.

V čem spočívají výhody eliptikalu?

Můžete si vybrat raději běhací pás, rotoped, veslovací trenažér, skierg trenažér, spinningové kolo, schodový trenažér typu climbmill a mnoho dalšího. Připravíte se tím ale o několik podstatných výhod:

  1. Eliptikal nezatěžuje klouby. Nejpřirozenější pohyb je pro člověka chůze a cvičení na eliptikalu se jí přibližuje. Nezatěžuje klouby a neškodí vám.
  2. Zpevňuje 80 % svalů. Pohybujete rukama i nohama, žádná část těla nezůstává ušetřena. Koordinovaný pohyb zapojuje lýtkové, hýžďové, stehenní, prsní a mnohé další svaly.
  3. Naučí vás držet rovná záda. Na elipticalu vám ani moc nepůjde se ohýbat a krčit, pohyb vás nutí držet záda vzpřímená

Nuda to rozhodně není

Eliptikal je ideální stroj i k domácímu cvičení. Spousta lidí má strach, že si drahý stroj za několik tisíc pořídí, bude je bavit pár týdnů a pak se na něj bude jen prášit. Skutečnost je ale jiná. Na krosovém trenažéru můžete cvičit u televize či u hudby a cviky rozhodně nemusí být jednotvárné. Klasický pohyb lze střídat s fixovaným, kdy máte zafixované těžiště a pohybujete jen končetinami, nebo s pohybem vzad.

Že ve vás eliptikal probudí lásku k pohybu na dlouho, potvrzují i zkušenosti uživatelek. V jedné z diskuzí například uživatelka Kutzik píše:

Ahoj všem. Mám ho už několik let a šlapu na něm zásadně při svižné hudbě, protože jinak by mi to nešlo, pěkně do rytmu a stále mě to baví. Myslím, že je to komplexní, na celé tělo. Doporučuju. Jsem spokojená. Zpevnění určitě je.“

Její příspěvek pochází z roku 2008, což je mimochodem další kladný bod pro eliptikal. Nejde o žádný nový vynález, naopak je osvědčený a stále oblíbený.

Eliptikal rozhodně pomůže shodit kila

A hubnutí? Budete muset cvičit pravidelně, zhruba třikrát týdně. Zázraky nečekejte, formování postavy je dlouhodobý proces. Na druhou stranu vám ale vycvičená postava dlouho vydrží. Nesnažte se hnát za ztrátou hmotnosti, začněte pozvolna.

Typickou chybou začátečníků je hlavně zpočátku příliš vysoká intenzita, která je spíše na škodu, protože prvním cílem by mělo být získání základní kondice, což v praxi znamená trénovat spíše méně než více,“ píše na webu věnovaném eliptikalu firma FITHAM, která tyto stroje prodává.

Neodsuzujte tedy eliptikal a příště, až půjdete do fitka, ho vyzkoušejte. A nezapomeňte! Nejdříve s nižší intenzitou, soustřeďte se na správnou techniku.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..